Přejít na obsah

Kontrolky na palubní desce VW (Touran, Passat, Golf, Polo) v autě


Milan

Doporučené příspěvky

Volkswagen: Jak zjistit poruchy v autě VW dle kontrolky na palubové (přístrojové) desce? Stručný přehled těch hlavních ikonek včetně jejich významu co znamenají uvádím níže.

Pokud máte sami zkušenost s nějakou kontrolkou neváhejte prosím napsat do komentářů. Já nebo další členové klubu se Vám pokusí poradit. Díky
 

Kontrolky na palubní desce VW Touran Passat Golf Polo.jpg

Odkaz ke komentáři
  • 7 months later...

Velký problém značí červené kontrolky

Pokud se vám na palubním počítači rozsvítí kontrolky v červené barvě, upozorňují na závažnou závadu, která vyžaduje okamžité řešení a odstavení automobilu, který se ocitl v ohrožení. „Po jejich rozsvícení je třeba zastavit vozidlo, vypnout motor a pokusit se problém odstranit. Ačkoliv můžete situaci často zvládnout sami, může se stát, že budete potřebovat pomoc asistenční služby či servisu. Výjimkou jsou kontrolky, které upozorňují na otevření dveří či zataženou ruční brzdu.

Signál, že se něco děje značí oranžové kontrolky

Rozsvícení oranžové (případně žluté) kontrolky by pro každého řidiče mělo být výstražným varováním, že s autem není něco v pořádku. Jedná se o upozornění na možný problém. Pokračování v jízdě není zakázáno, neboť je auto stále pojízdné, i tak byste však měli závadu co nejdříve vyřešit a automobil řádně prohlédnout.

Vše je v pořádku symbolizují zelené kontrolky

Zelené kontrolky na palubní desce automobilu mají čistě informační charakter. Neupozorňují na žádnou závadu, ani problém, ale naopak značí, že je určité zařízení správně spuštěné či funkční, a je tedy možné v klidu vyrazit.

Kontrolka dobíjení

baterie-2.png

Proč svítí:

Symbol svítí červeně v případě, když alternátor nevyrábí elektrický proud a spotřebiče v autě (klimatizace, vyhřívané sedačky, rádio apod.) běží jen na zásobu v akumulátoru (autobaterii).

Co je potřeba udělat:

Když se Vám kontrolka dobíjení rozsvítí, doporučujeme vypnout co největší množství spotřebičů, které spotřebovávají elektřinu. Pokud se zároveň nerozsvítí i jiná kontrolka, můžete pokračovat v jízdě do servisu. Pokud by se však stalo, že Vám elektřina dojde úplně, motor zcela zhasne.

Kontrolka mazání

olej.png

Proč svítí:

Kontrolka mazání signalizuje, že tlak oleje není dostatečný pro bezpečný chod motoru.

Co je potřeba udělat:

Hned jak se kontrolka rozsvítí, tak pokud možno neprodleně zastavte. Počkejte několik minut, dokud olej nesteče zpátky do nádržky, a potom změřte hladinu oleje. Pokud bude hladina velmi nízká, tak může pomoci dolití oleje (pozorně zkontrolujte, zda olej z auta nevytéká). Pokud však bude hladina v pořádku, v jízdě v žádném případě nepokračujte. Další jízdou byste mohli motor výrazně poškodit.

Kontrolka chladící kapaliny

 

chlazeni.png

Proč svítí:

Kontrolka značí, že je kapalina přehřátá a přehřátí hrozí také motoru. U některých aut může signalizovat nedostatek chladící kapaliny.

Co je potřeba udělat:

Doporučujeme zastavit, nechat motor trochu vychladnout, a poté zkontrolovat hladinu chladící kapaliny. Pokud je kapaliny málo, dolijte obyčejnou vodu a dojeďte do servisu.

Pokud je kapaliny dostatek, může být problém v pojistce ventilátoru chlazení nebo v nefunkčním ventilátoru chlazení. V takovém případě můžete opatrně pokračovat v jízdě, ale vyhýbejte se jízdě v kolonách ve provozu ve městě, kdy by se motor mohl přehřívat. Někdy také pomůže naplno zapnout topení.

Odkaz ke komentáři

BRZDY – KONTROLKA HLADINA BRZDOVÉ KAPALINY

2019604_1771835857.png

CO ZNAMENÁ?

U některých modelů situaci s nízkou hladinou brzdové kapaliny hlásí tato kontrolka.
 

LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

NE
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

Zastavte co nejdříve vozidlo. Je nezbytné zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny. Pokud je hladina pod ryskou „min“, kapalinu dolejte. Pokud ji s sebou nemáte, musíte ji zajistit, auto nechte odstavené.

POZOR! Pokud zároveň svítí i oranžová kontrolka ABS (protiblokovací systém), nemůžete situaci sami vyřešit a rozhodně musíte navštívit autoservis.
 

BRZDOVÉ OBLOŽENÍ

2019605_513483079.png

CO ZNAMENÁ?

Senzor opotřebení brzdového obložení.
 

LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

ANO
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

Oranžová barva kontrolky upozorňuje, že senzor zachytil sníženou vrstvu tloušťky brzdových destiček. Tloušťka by měla být ale zatím dostačující pro bezpečnou jízdu. Rozhodně ale v dohledné době naplánujte návštěvu autoservisu, kde bude provedena výměna brzdového obložení.
 

KONTROLKA CHLADICÍ KAPALINY - PROBLÉM S CHLAZENÍM

2019606_2274521341.png

CO ZNAMENÁ?

Kontrolka značí přehřátí, nedostatek chladicí kapaliny. V některých případech se může jednat o vadnou pojistku ventilátoru chlazení.
 

LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

NE
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

Po rozsvícení kontrolky co nejdříve zastavte, vypněte motor a nechejte ho vychladnout. Motor musí být vychladlý, aby vychladla i kapalina. Jinak vám hrozí popáleniny.

Poté zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny. Jedná se o kulatou nádobku v prostoru motoru. Obvykle obsahuje barevnou tekutinu. Pokud její hladina nedosahuje k rysce minimum, je nutné ji dolít, pokud ji nemáte po ruce, můžete pouze na dojezd použít obyčejnou (ideálně destilovanou) vodu. Pokud je kapaliny nad touto ryskou, je její množství v pořádku a jedná se o jiný problém.

Například je to poškozená pojistka ventilátoru chlazení. V takovém případě se dá opatrně pokračovat v jízdě s tím, že nemusí fungovat ventilátor chlazení. To se stane nepříjemným, pokud pojedete v koloně. Často (zvlášť u starších aut) pomáhá zapnout klimatizaci. Proč? Protože má vlastní ventilátor umístěný před chladičem, a tak zároveň ochlazuje i jej.  

Navštivte co nejdříve autoservis.
 

OLEJ - PROBLÉM S MAZÁNÍM

2019607_4036313195.png

CO ZNAMENÁ?

Tato kontrolka patří mezi nejdůležitější a indikuje nedostatečný tlak oleje pro bezpečnou funkci motoru.
 

LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

NE
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

Pokud se kontrolka rozsvítí za jízdy, povolte plyn, sešlápněte spojku, nechejte otáčky spadnout na volnoběh, a co nejrychleji zastavte. Motor vypněte. Nedostatek oleje může fatálně poškodit motor. Vyčkejte, až olej steče zpět do olejové vany a změřte jeho množství.

Pokud je hladina v normálu, nelze pokračovat v jízdě dál. Problém bude složitější, pravděpodobně selhalo olejové čerpadlo nebo je v ložiskách klikové hřídele už velká vůle a olej tudy uniká.

Pokud je oleje velmi málo, může to být příčina svítící kontrolky a problém pravděpodobně dolitím potřebného množství oleje vyřešíte.
 

NÍZKÁ HLADINA MOTOROVÉHO OLEJE

2019608_1613389306.png

CO ZNAMENÁ?

Oranžový symbol olejničky je varování před nízkou hladinou motorového oleje.
 

LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

ANO
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

Systém mazání zatím pracuje normálně. Jde o varování. Je dobré zastavit u nejbližší čerpací stanice, nechat auto krátce v klidu, aby olej stekl a ustálil se. Po přeměření hladiny oleje, jej v případě potřeby dolejte. Svítící kontrolka by po dalším nastartování měla zhasnout.
 

PROBLÉM S DOBÍJENÍM

2019609_388853100.png

CO ZNAMENÁ?

Došlo k problému s dobíjením autobaterie. Pokud ukazatel svítí, alternátor nevyrábí proud.
 

LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

Pokud svítí samostatně, tak ANO, na dojezd. Při jízdě vypněte všechnu nepotřebnou elektroniku (např. rádio, nabíjení telefonu, klimatizaci apod.). Vozidlo i tak k provozu nutně potřebuje elektriku, dojezd naplánujte na nezbytně krátkou trasu. Po vybití baterie již vozidlo nepojede. 

Pokud zároveň svítí i jiná červená kontrolka (kontrolka chladicí kapaliny), tak NE.
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

Pokud svítí samostatně, není nezbytně nutné zastavit hned, ale měli byste tak učinit co nejdřív, ideálně u prvního autoservisu, kde baterii přeměří, dobijí nebo vymění.

Pokud s alternátorem selhala i vodní pumpa, dojezd není možný.
 

ŽHAVENÍ

2019610_2011882633.png

CO ZNAMENÁ?

Kontrolka svítí před nastartováním motoru, znamená, že se nažhavují svíčky. Pokud nesvítí vůbec nebo naopak svítí i po nastartování, jedná se o závadu. Blikání během jízdy hlásí závadu vznětového motoru.


LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

ANO
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

Pokud kontrolka svítí i po startu, lze dojet, ale jízdu směřujte do autoservisu.

Blikající kontrolka žhavení znamená závady vznětového motoru, mohou snižovat výkon.
 

POSILOVAČ ŘÍZENÍ

2019611_15586335.png

CO ZNAMENÁ?

Vzniklý problém s posilovačem řízení.
 

LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

ANO
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

Někdy se jedná o závadu v elektronice. Pokud je ve voze elektronický posilovač, je možné zastavit, vypnout motor a zase jej zapnout.

Pokud problém přetrvá nebo v autě elektronický posilovač není, je nutná návštěva autoservisu. Vůz pojede, ale manipulace s volantem bude těžší. Během jízdy rovněž vnímejte zvuky vozu. Pokud uslyšíte zvláštní bzučivé zvuky od předních kol, bude v systému pravděpodobně málo kapaliny. Problém vyřeší v autoservisu.
 

TLAK V PNEUMATIKÁCH

2019612_2581890469.png

CO ZNAMENÁ?

Upozornění na nízký tlak v některé pneumatice.
 

LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

ANO
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

Kontrolka se rozsvítí při poklesu tlaku o více než 25 % v jedné z pneumatik. Některé vozy navíc udávají konkrétní hodnoty pro každé kolo. Tento symbol se také velmi často objevuje v zimě, kdy kvůli nižším teplotám vzduchu, a to především v noci, klesá tlak v pneumatikách.

Zastavte na nejbližší čerpací stanici, kde vzduch v kole dohustíte.
 

AIRBAG

2019613_4007900467.png

CO ZNAMENÁ?

Ukazuje problém s airbagem.
 

LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

ANO
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

Kontrolka nemá vliv na jízdu jako takovou, ale na bezpečnost pasažérů. Problém by měl být rychle řešen.

Symbol může také hlásit, že ve voze některý airbag chybí - například po nehodě, kdy vystřelil a nebyl nahrazen novým. Tato kontrolka obvykle po nastartování zhasíná samostatně.

 

FILTR PEVNÝCH ČÁSTIC

2019614_1887903888.png

CO ZNAMENÁ?

Kontrolka lze nalézt u novějších vozů se vznětovými motory. Svítí, když je filtr pevných částic zanesený sazemi a řídicí jednotka je nemůže vypálit.
 

LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

ANO
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

Výrobci sami v návodech na obsluhu doporučují následující řešení: vyjet mimo obydlené území, jet plynule alespoň 15 minut, nebo dokud kontrolka nezhasne, a to na čtvrtý nebo pátý rychlostní stupeň při rychlosti cca 60 km/h a otáčkách 1800 – 2500. Pokud i tak kontrolka nezhasne, je filtr pevných částic zanesen sazemi natolik, že již nebude možné spustit čištění (regeneraci). Je třeba jej vyměnit.
 

SYSTÉM ŘÍZENÍ EMISÍ

2019615_125833222.png

CO ZNAMENÁ?

Kontrolka znázorňuje schéma motoru. Rozsvítí se, pokud je v systému řízení motoru závada, která ovlivňuje složení emisí.
 

LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

ANO
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

Lze pokračovat v jízdě, ale u naftových motorů zvyšte pozornost kvůli filtru pevných částic.

Odborníci kontrolku označují MIL (Malfunction Information Lamp) nebo kontrolka diagnostiky.

Zastavte, vypněte motor a znovu nastartujte. Může se stát, že se kontrolka zhasne a po čtyřiceti startech zmizí zápis z chybové paměti v řídicí jednotce. Pokud svítí dál, byl zaznamenán výpadek některého ze senzorů či nesprávná odezva určitého akčního členu. I tak může motor pracovat normálně. Bylo pravidlem, že byť za cenu vyšší spotřeby, nižšího výkonu a většího mechanického opotřebení, šlo s touto kontrolkou jezdit i celkem dlouhý čas. U naftových motorů s filtry pevných částic (některé od roku 2001, všechny od roku 2010) to však neplatí. Při svítící kontrolce MIL jsou u některých značek zablokovány aktivní regenerace a filtr tak nemůže vypalovat saze, čímž se ucpe.
 

SYSTÉM ABS

2019616_2659795388.png

CO ZNAMENÁ?

Upozornění na nefunkční či závadný protiblokovací systém brzd ABS (Anti-lock Brake System).
 

LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

ANO, na dojezd.
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

S rozsvícenou kontrolkou lze dojet k nejbližšímu autoservisu, a to se zvýšenou opatrností. Je nutná oprava.
 

OSTŘIKOVAČE

2019617_3918426410.png

CO ZNAMENÁ?

Obrázek se rozsvítí tehdy, když se objem kapaliny ostřikovačů dostane pod čidlo senzoru.
 

LZE POKRAČOVAT V JÍZDĚ?

ANO
 

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM?

Problém se snadno vyřeší po dolití kapaliny do ostřikovačů. V letních měsících používejte letní směs (lépe čistí sklo od nečistot a hmyzu), v zimě zimní směs (nezamrzá a pomáhá udržet lepší viditelnost). Kontrolka na jízdu nemá vliv, lze plnohodnotně řídit vozidlo, i když stále svítí.

Odkaz ke komentáři

Často kladené dotazy

Kontrolka EPC: Význam & Co dělat když svítí ?

Varování před nesprávnou funkcí některé části motoru. Pokud svítí je třeba se dostat na nejbližší autoservis a nechat si udělat diagnostiku, která chybu odhalí přesně. Nejčastěji souvisí s vadným brzdovým spínačem.

Kontrolka ESP svítí: Co znamená rozsvícení?

Svítící kontrolka symbolizuje nefunkčnost stability, přesněji řečeno elektronického stabilizačního systému (ESP). I když svítí můžete stále pokračovat v jízdě. Pokud je naopak kontrolka zhasnutá, stabilizační systém podvozku funguje právě tak, jak má. Systém pomáhá stabilizovat automobil pomocí přibrzdění některého z kol a omezením výkonu motoru.

Svítí kontrolka motoru: Oranžová (žlutá) a červená?

Tato kontrolka znamená, že v systému OBDII, kterým jsou vybavena všechna auta od roku 1996, je uložen kód, který přesněji sdělí závadu. Některá auta umožňují určitým způsobem kódy zobrazit na některém displeji anebo jen blikáním této kontrolky, to umí například Chryslery, resp. vozy Subaru. U většiny aut ale bude potřeba co nejdříve navštívit servis, který má diagnostiku pro značku vašeho auta. Kontrolka motoru, zvaná též Check Engine Light nebo Malfunction Indication Light, může indikovat obrovské množství různých malých, velkých i skutečně závažných problémů; v takovém případě bliká. S největší pravděpodobností je závada spojena se sáním, přípravou směsi, spalováním či katalyzací výfukových plynů, může se pod ní skrývat ale i hromada jiných závad na motoru, jako třeba vadné čidlo pozice některé hřídele. Kódy mají formu např. P0171, P0301 apod. Jejich seznam a vysvětlení najdete na internetu. Také ale může být problém třeba jen ve špatně dotaženém víčku hrdla palivové nádrže.

Proč svítí kontrolka airbagu?

Kontrolka symbolizující airbagy by měla po nastartování vždy sama zhasnout. Její rozsvícení je totiž většinou způsobeno dočasným výpadkem elektroniky, přičemž by airbagy měly být stále plně funkční. Svítící symbol také může indikovat, že ve voze jeden z airbagů chybí (například po dopravní nehodě, kdy airbag vystřelil a nebyl vyměněn za nový). Pokud tedy kontrolka nezhasne, v obou případech by měl řidič navštívit autorizovaný servis, kde odhalí příčinu závady a odstraní ji.
Odkaz ke komentáři
  • 6 months later...
  • 5 months later...

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, je normální, že u golfu VI bliká kontrolka oleje (červená) ještě před nastartováním? Bliká, pípá to a hlásí to vypněte motor.. Vždy když je klíč v zapalování v poloze jedna.. Po nastartování hlásit přestane.. Jezdil jsem s tím takto 2 roky, považoval za normální a žádný servis mi neřekl, že by to byla závada.. Je to v pořádku nebo ne? Děkuji. 

Odkaz ke komentáři
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Zapoj se do diskuse

Přidej příspěvek nyní a registruj se později. Pokud máš účet, přihlaš se zde.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Pro přidání fotek je třeba se přihlásit
  • Příspěvky

    • Dobrý den, moc Vám děkuji za vaši odpověď, už jsem to vyřešil (dokonce jsem to tu popisoval další oběti stejného problému 😬), byly polámané (a zkratované) drátky co vedou k topným tělískům ostřikovačů čelního skla. Ještě jednou Vám moc děkuji za ochotu a snahu. Pěkný den.
    • Dobrý den, z toho, co popisujete, to vypadá na problém s přetěžováním obvodu nebo na zkrat v systému. To, že se pojistka opakovaně přetaví, může znamenat buď vadné zapojení, nebo problém s ventilátorem či vyhříváním sedaček. Doporučil bych zkontrolovat kabeláž, jestli někde není poškozená nebo prodřená, a případně otestovat jednotlivé komponenty, zda správně fungují. Pokud si nejste jistý, doporučil bych návštěvu odborníka, aby zjistil, kde přesně dochází k přetížení obvodu.
    • Dobrý den, mám tourana T1 2007 2.0 tsi ecofuel. Přestala mi z ničeho nic fungovat klimatizace. Napichl jsem to a diagnostika napsala chybu:  00898 Řízení kompresoru klimatizační jednotky. Zkrat na plus nebo přerušeny obvod. Ale šťáva do něj jde.   Budu rád za jakoukoliv radu😄   S pozdravem Hypš 
    • Dobrý den,  Poprvé jsem koupil auto že zahraničí. STK a přepis mi měl udělat člověk, co mi to prodal tady v ČR. Chci se zeptat zda mi budou stačit tyto dokumenty. K tomu budu mít ještě dovozovou technickou a pojištění. Děkuji moc za odpověď a případné rady. 
×
×
  • Vytvořit...